20 maj 2008

Den stora bluffen

1982 lurade militären det svenska folket. Den påstod sig ha bevis för att ryska ubåtar kränkte svenskt vatten i Hårsfjärden. Det ledde till en diplomatisk kris, mer pengar till militären och att Carl Bildt blev en kändis.

När "bevisen" idag offentliggörs visar de sig vara felaktiga. "Ubåtsljuden" visar sig ha kommit från en segelbåt inhyrd av Dagens Nyheter.

Den som på 1980-talet tvivlade på rimligheten i militärens påståenden betraktades närmast som landsförrädare. Fortfarande vidhåller militären sina lögner. Bror Stefenson, som var försvarsstabschef vid tiden för ubåtsjakten, säger att "inspelningen var inte det enda beviset som låg till grund för den diplomatiska protesten". Carl Bildt vill idag - till skillnad från då - inte kommentera saken.

Dåvarande svenske utrikesministern, Lennart Bodström, kommenterar till SvD:
-Jag föreställer mig att det inte går att ändra på militärens uppfattning. Jag var på ett seminarium för ett par månader sedan och då sade militären unisont att det handlade om ryska ubåtar. Jag föreställer mig att man måste tycka så i flottan för att vara riktigt uppskattad. Men nu borde det väl vara färdigt.
-------
SvD, SvD, DN

Inga kommentarer: