22 september 2007

Kulturlördag

Vi råkade hitta några låtar av Göteborgsbandet Röda kapellet på nätet. De är väl värda att lyssna till. Bandet bildades hösten 1972 i Göteborg av medlemmar i Vänsterpartiet Kommunisterna (VPK) och Kommunistisk Ungdom (KU). Bandet ska inte förväxlas med Lunds kommunistiska blåsorkester, som numera antagit namnet Röda kapellet.

Röda kapellet kännetecknades både av musikalitet och politisk sprängkraft. I vissa låtar lät de sig inspireras av kabaretmusik, där sångerna blev ett kollage av olika musikstilar. I vissa stycken var det ett mycket tufft rockband. En av medlemmarna i bandet är numera musikprofessor i Montreal.
Röda kapellets andra skiva Party music/Partimusik som kom till valet 1976 var än mer utvecklad både inspelningsmässigt och musikaliskt. Tyvärr hittade vi inga exempel från den på nätet. Men det kanske kommer. En av låtarna på den skivan lyckades till och med ta sig in på Svensktoppen.
Texter och mer information kan fås på handgranat.org. Där går det tydligen också att få Röda kapellets musik tillsänd sig som ljudfiler.
Lyssna på ett par smakprov från Röda kapellets första skiva:
-------
Oj, vi hittade ett par till på You Tube:
-------
Ghouma har för övrigt lagt upp 60 progglåtar på You Tube.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag som trodde att "Röda kapellet" var en organisation som spionerade på nazisterna i Belgien/Holland under andra världskriget och försökte hjälpa Sovjetunionen att vinna kriget.

Att spionringen kallades för Röda kapellet lär ha berott på att man ansåg radiotelegrafisterna som skickade meddelandena till ryssarna "spelade" med sina telegrafinycklar.

Det finns för överigt en bok som heter just Röda kapellet och som skildrar spionringens verksamhet under kriget.
Jag har också för mig att SvT för många år sedan visade en dramadokumentär om hur Röda kapellet till slut blev avslöjat av tyskarna.

Röda raketer sa...

Du har naturligtvis helt rätt! Och vi borde kanske ha nämnt denna förebild redan i bloggtexten.

Vad tyckte du om musiken?

Anonym sa...

På grund av datorhaveri kan jag för närvarande inte lyssa på musik via dator. Den dator jag tillfälligt använder duger inte för det.
När min vanliga dator kommer från service ska jag lyssna.
Den musik ni brukar länka till har i alla fall alltid varit vär att lyssna på, så jag tror jag väntar på något gott.

Anonym sa...

Röda kapellets musik kan nog bäst förstås som en yttring av fundamentalistisk göteborgsvänsters försök att stoppa tiden och ge oss ett evigt 1970-tal.
Kapellets senare tid är en sorglig evig upprepning av samma låtar och en tilltagande personfixering kring vissa av bandets medlemmar. Det är ingen överraskning av flera av dem sedan blev tokreligiösa.

Röda raketer sa...

Intressanta insikter!

Personfixering? På vilket sätt? Gentemot vem eller vilka?

Och vilka blev "tokreligiösa"?

Vi vill gärna ha belägg!