19 september 2007

Sänkta ambitioner även hos (s)?

Förre s-ministern Morgan Johansson har idag sällat sig till raden av politiker som vill sänka ambitionerna i den svenska skolan. Tidigare har vi hört Jan Björklund (fp), Maud Olofsson (c) och Inger Davidson (kd) uttala sig i samma riktning.

Argumentet går ut på att om eleverna inte når målen eller bli trötta på skolan så ska vi sänka målen eller befria eleverna från skolan.

Varför inte fundera över orsakerna till att en del elever inte når målen eller blir trötta på skolan? Och sedan göra något åt orsakerna!

Vi läste nyligen på en blogg en formulering som känns väldigt riktig. Under rubriken "Vem har misslyckats med vad?" ställer Alesia Goncharik frågan "om det är eleverna som har misslyckats med skolan eller om det är skolan som har misslyckats med eleverna?"

Morgan ställer inte den frågan. Han har träffat elever på individuella programmet med "ögon som var fullständigt tomma". Detta problem vill Morgan lösa genom att låta dem slippa skolan och kraven. Ungefär som Inger Davidson som ville ge skoltrötta elever ett "friår".

Morgan kunde i stället ha ställt frågan: Hur hamnade de här? Sedan kunde han ha gjort något åt den saken.
-------
För en gångs skull instämmer vi till fullo i en moderat bloggares analys.

2 kommentarer:

nicklas eriksson sa...

Du, om den möjligheten hade funnits när jag gick på gymnasiet kanske jag hade haft en yrkseutbildning idag istället för att som nu få jaga en som en galning vid 33 års ålder. Den skolpolitk som sossarna (därjag själv är medlem!) har fört i många år och som har ställt krav på alla att man ska klara högskolekompetens var inget annat än en katastrof för många som jag.

Däremot, och det är viktigt,det gör inte borgarna nu, så ska möjligheten alltid finnas att läsa upp kompetensen skulle man vilja/behöva!

Röda raketer sa...

Om man har lägre utbildning kan det vara svårare att få jobb. Det är sant.
Lösningen på det problemet kan inte vara att generellt sänka kraven på yrkesutbildningar, så som regeringen gör nu.
Vi tycker också att det är absurt att högskolebehörighet ska vara regel på teoretiska program, men inte på praktiska.

Däremot skulle man kunna lösa problemet genom att låta alla utbildningar som idag leda till högskolebehörighet, men att man möjliggör för elever som inte klarar detta att få en mer begränsad examen. Då skulle samma krav gälla på alla utbildningar, både teoretiska och praktiska. Samtidigt skulle man ge möjlighet för dem som inte klarar detta att ändå få en examen.