31 maj 2006

Bakläxa

Vänsterpartiet presenterar i morgon ett skolpolitiskt program i 14 punkter för en likvärdig skola. En av punkterna offentliggjordes redan i dag: Vänsterpartiet vill avskaffa läxorna i skolan, enligt SvD. Syftet anges vara att kompensera för elevernas olika bakgrund.

Förslaget är dessvärre illa genomtänkt. Om det genomfördes skulle det tvärtom förstärka skillnaderna i elevernas bakgrund.

Utbildade föräldrar kommer alltid att hjälpa sina barn oavsett om skolan ger läxor eller inte. Utbildade föräldrar vet hur lärandet går till och det förmedlar de till sina barn. På så sätt blir barn till utbildade föräldrar ensidigt gynnade långt före de börjar skolan och under hela skoltiden.

Om skolan ska kunna kompensera barn till outbildade föräldrar behöver det börja tidigt. Och på det området har det i Sverige på senare tid genomförts en del positiva reformer. Den allmänna förskolan är en sådan, liksom rätten till förskola för barn till arbetslösa och studerande. Men det krävs också att det pedagogiska arbetet med barnen förstärks, att förskolan och skolan betonar lärandet i sin verksamhet. Det är tyvärr ingen självklarhet i dag.

Barn till föräldrar med låg utbildning är missgynnade och har alltid varit det. För att kompensera detta måste skolan ge dessa barn det som utbildade föräldrar ger sina barn. Det förmår inte svensk skola i dag.

En viktig del i detta är att skolan bjuder in föräldrarna att delta och ge stöd till elevernas lärande och utveckling. I dag bjuds de oftast in till utvecklingssamtal för att få reda på hur det har varit. Inte för att få reda på hur det ska bli, vilka målen är, vad som är nästa steg i utvecklingen, tips och råd om hur de ska kunna stödja sina barns skolarbete. Här finns en stor och oftast outnyttjad potential för att stärka elever med lågutbildade föräldrar.

Att avskaffa läxorna i skolan kommer inte att förhindra utbildade föräldrar att förmedla egna lärdomar till sina barn i hemmet. Barn till utbildade föräldrar kommer med en sådan ordning att arbeta med lärande både i skolan och på fritiden. Barn till lågutbildade föräldrar kommer däremot i större utsträckning än i dag att begränsas till enbart skolan.

Därför riskerar förslaget om att avskaffa läxorna att öka skillnaderna, i stället för att minska dem, som ju var syftet.

Vi hoppas att de övriga 13 punkterna i stället leder i den riktningen. Vi får se i morgon.
-------
Martin Jansson från Uppsala belyser några grundläggande problem i vänsterpartiets skolpolitik på Vänsterns debattsidor. Fler kloka inlägg här, här, här och här.
-------
Uppdatering. Senare artiklar om skola och kunskap:
Vänstern och skolan
Gramsci och skolan
Favorit i repris

7 kommentarer:

Anonym sa...

För en gångs skull är vi totalt ense

Anonym sa...

Jag förstår inte hur du tänker. Hur kan läxor bidra till att gapet mellan mindre bildade och mer bildade föräldrar minskar? Jag kan inte se något sådant exempel någonstans...

Jag kan istället se det som tvärtom - att när skolan tydligare får ansvaret för barnens lärdomar (när skolan inte längre förlitar sej på självstudier hemma), så får skolan också ett tydligare ansvar för att barn med lite kunskaper hemifrån ska kompenseras.

Röda raketer sa...

Om problemet som vänsterpartiet vill lösa består i orättvisan att en del elever får hjälp hemma medan andra inte får det, så är lösningen inte att ingen ska få hjälp hemma. Det går nämligen inte att förhindra att utbildade föräldrar hjälper sina barn med skolarbetet hemma.

Alltså måste orättvisan angripas på ett annat sätt: genom att skolan stärker lågutbildade föräldrars möjligheter att stödja sina barns studier. Vi angav några exempel på vad skolan kan göra i ursprungstexten.

Däremot tycker vi att du har helt rätt i att skolan måste få ett "tydligare ansvar för att barn med lite kunskaper hemifrån ska kompenseras". Egentligen har skolan redan detta ansvar, men fullgör det inte. Detta förhållande borde vänsterpartiet angripa i stället för att förorda ett system utan läxor som bäst passar självständiga och redan välmotiverade elever (som ett par elever uttryckte det i en tidningsartikel i dag).

Anonym sa...

Jag kan inte se att syftet skulle vara att hindra föräldrar att stötta/hjälpa sina barn i skolarbetet, det är ju alltid önskvärt att föräldrar engagerar sej. Jag ser inte att läxor har med det att göra. Problemet med läxor är väl snarare att kanske hälften av eleverna HATAR läxorna och får en mer negativ attityd till skolarbetet av det. Som slavarbete typ. (Nu vet ju inte våra svenska barn hur slavarbete verkligen känns - och det får vi väl vara glada för...)

Själv tycker jag att barns fritid måste få vara fritid - de lär sej en hel del på fritiden av sej själva genom sina intressen - och genom engagerade föräldrar. Det är inte alla vuxna som skulle godta att alltid få med sej en del av jobbet hem. Jag tycker helt enkelt att det är för höga krav som ställs på eleverna när det är regel med läxor.

Som du skriver så minskas inte "lärdomsklyftorna" direkt av ett stopp för läxor - eftersom de elever som har engagerade föräldrar alltid har ett försprång. Det försprånget finns det inget negativt i. Däremot kan de som har ont i magen av skolan få koppla av lite mer - få vara fria lite mer - och jag tänker att det kan förbättra deras situation. I mina ögon är läxor ett gissel för flertalet och det borde inte vara något heligt.

Att förstöra barns fritid är kontraproduktivt som jag ser det - och även de som har naturligt lätt för sej i skolan skulle må bra av att få vara verkligt lediga på fritiden - den sociala biten är oerhört viktig för barn och den får inte saboteras.

Röda raketer sa...

Naturligtvis ligger det inget negativt i att utbildade föräldrar hjälper sina barn med skolarbetet på fritiden.
Däremot är vi inte överens om att de andra barnen ska få "slippa" hjälp med skolarbetet på fritiden.
Det är just en sådan inställning som leder till att de sociala skillnaderna mellan eleverna ökar.

Röda raketer vill minska klasskillnaderna. Därför anser vi inte att barn till lågutbildade ska slippa plugga på fritiden. Vi vill att också barn till lågutbildade ska få stöd och hjälp i sitt skolarbete på fritiden, så att de inte hamnar på efterkälken gentemot andra elever.

Om vi någonsin ska kunna få ett samhälle där de undertryckta tar makten i samhället, måste de undertrycktas barn få minst lika mycket kunskaper som överklassbarnen.

Anonym sa...

Okej, jag förstår din/er vinkel.
Men jag håller fortfarande inte med om att det har med hemläxor att göra... ;-)
Jag tror att det mer handlar om att det finns för lite resurser i skolan för att skapa ett bra studieklimat för alla barn. Det är där som skon klämmer i mina ögon - och att lasta över det problemet på fritiden ser jag som helt fel. De barn som inte får arbetsro/motivation i skolan, hjälps sällan av läxor, kanske ibland - men det är skolmiljön som bör bli studievänlig, det främjar alla barn - inte att man lastar över ansvaret på hemmet.

Om skolan inte funkar som den ska - så vore väl ett fritids bättre. Jag skruvar till det nu - men de barn som inte kan sitta stilla i klassrummet och som ställer till det för alla, behöver kanske en annan sorts uppmärksamhet ett tag för att bli studiemotiverade? När man väl är motiverad så lär man sej - alla barn är inte på samma nivå vid samma ålder...

Rent krasst så fungerar inte skolan idag som det är tänkt (jag kan inte se att den har fungerat bättre tidigare). Hemläxor har ingenting med den saken att göra - de är snarare en kvarleva från tiden då vi såg barnen som tomma objekt som vi skulle indoktrinera med kunskaper. Jag ser kunskaper som något som man lär sej i praktiken och av intresse - skolan måste ge mer praktik, omsätta kunskaperna i handling - och ge barnen utrymme att utveckla sina intressen. Skolan är för rigid - och läxorna är en del i den rigiditeten... Sen har vi den sociala kompetensen som är a och o för att leva i ett fungerande samhälle - där finns också stora brister i skolan. (Också bland lärarna som ibland utsätts för mobbning av varandra.)

Fokus borde vara på - hur tar barn till sej kunskaper och erfarenheter? Vilken miljö gynnar barns intresse och nyfikenhet? Jag tror att om den sociala miljön är god så löser man de andra bitarna för alla. Om barnen får hjälpas åt istället för att konkurrera så skulle det ge helt nya möjligheter t.ex.

I Brasilien pågår ett försök där en skola ger helt fri undervisning. Man har sparkat ut lärarna för att de var för indoktrinerade i sitt tänkande, och man har satt in vuxna som kan sina områden istället, mer praktiskt lagda människor. Jag ser fram emot att höra hur det går där. Det behövs helt enkelt nya grepp för att alla barn ska få känna att de tillgodogör sej något, är betydelsefulla som människor, och att kunskap är kul! - Så tänker jag.

Röda raketer sa...

Vi håller helt och fullt med dig om det du skriver i näst sista stycket:
"Fokus borde vara på - hur tar barn till sej kunskaper och erfarenheter? Vilken miljö gynnar barns intresse och nyfikenhet? Jag tror att om den sociala miljön är god så löser man de andra bitarna för alla. Om barnen får hjälpas åt istället för att konkurrera så skulle det ge helt nya möjligheter t.ex."

Vi tror dessutom att det finns stora möjligheter att få en sådan utveckling till stånd. I synnerhet om vänstern fokuserar på just det, i stället för kringfrågor.

Vi har också gett en kort, men mer heltäckande, beskrivning av vår syn på vänsterpartiets skolpunkter i artikeln Vänstern och skolan.