Den nye statsministern Fredrik Reinfeldt presenterade idag sin regeringsförklaring och den nya regeringen. Vi kan konstatera att det i första hand är en moderat regering och först i andra hand en alliansregering. Av 22 statsråd kommer 11 från moderata samlingspartiet.
Dessutom har moderaterna lagt beslag på alla de tyngsta ministerposterna. Det gäller bland annat posterna som statsminister, utrikesminister, finansminister, justitieminister och försvarsminister.
Regeringsförklaringen innehöll inga större överraskningar. Däremot blir ihåligheten i moderatregeringens så kallade arbetslinje uppenbar. De enda konkreta stegen som utlovas handlar om skattesänkningar och förändringar av de arbetsmarknadspolitiska försäkringssystemen. Och avveckling av olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Detta kommer inte att leda till fler jobb. Däremot är risken uppenbar att motsatsen inträffar. Företagen får möjlighet att öka sina vinstmarginaler utan ansträngning genom skattesänkningar. Varför anställa mer när man kan öka vinsten ändå?
Därmed kan arbetslösheten komma att öka, vilket även folkpartisten Birgitta Ohlsson erkänner.
I övrigt kan vi notera att George W Bushs språkbruk om terrorism och skurkstater nu är en del av den officiella svenska utrikespolitiken. I linje med USA:s utrikespolitik var det särskilt viktigt för Reinfeldt att markera mot Kuba.
På skolområdet blir den främsta skillnaden en sänkning av ambitionerna när det gäller elevernas kunskaper. Gymnasieskolan ska tydligare delas upp i en teoretisk och en praktisk del. Elever som går på yrkesprogram ska inte behöva få teoretiska kunskaper om de inte vill. De som inte vill kommer att bli dåligt förberedda för både dagens och framtidens arbetsmarknad. Detta kallar Reinfeldt att respektera "elevers olikheter och möta varje elev utifrån dennes behov."
Kulturskymning antyds också genom tillsättningen av Cecilia Stegö Chilò (m) som kulturminister. Hon är chef för den nyliberala tankesmedjan Timbro.
06 oktober 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Kan inte hålla med dig om att alla skall tvingas att läsa teoretiska ämnen på gymnasiet. Det finns en uppsjö arbeten av mer praktisk karaktär som inte kräver Matte C eller NO-kunskaper på någon högre nivå. Att kräva att alla ska bli fullfjädrade teoretiker är att ringakta de andra färdigheterna som t ex återfinns i hantverksyrken. Det är en form av akademikersnobbism att anse att man inte är fullvärdig om man inte är teoretiskt högt skolad.
Så det handlar inte om att sänka kunskapsnivåerna utan om att ge utrymme för flera typer av färdigheter och en acceptans för att vi är olika lämpade för olika saker och att alla bör få välja den inriktning som passar dem bäst. Där är jag helt enig med Reinfeldt.
Anser du på fullaste allvar att alla skall tvingas igenom en tung teoriutbildning som de inte bryr sig om eller vill ha, på utbildningar som egentligen inte kräver att det ingår? I andra länder, som Finland och Tyskland finns denna diff mellan teoretiska och praktiska skolor och det fungerar väl.
Vi förordar att alla gymnasieprogram ska leda till grundläggande behörighet till högskolestudier. Det krävs inte några C-kurser för det, som du tycks tro.
Grundläggande behörighet betyder att alla studenter som klarar sina studier får möjlighet att gå vidare till högre studier om de så vill. Att inte ha detta system som det normala betyder att vissa elever begränsas i sina framtida möjligheter.
Den borgerliga alliansens politik på detta område andas den gamla fördomen att om man inte är teoretiskt lagd, så är man praktiskt lagd. Det finns ingenting som tyder på att mänskligheten skulle vara uppdelad på det sättet. I verkligheten går teori och praktik hand i hand.
Med den tekniska utvecklingen blir praktiska yrken allt mer teoretiska. Gruvarbetare sitter framför datorer. En bil som i dag rullas in på verkstaden är inte längre bara skruvar och muttrar, utan en dator.
Att du lyfter fram Finland som ett föredöme kan vi förstå. De finska eleverna lyckas bra. Men Tyskland? Tyskland ligger numera bland de sista i en internationell jämförelse. I Tyskland tvingas elever i tioårsåldern välja om de ska gå en studieinriktad utbildning eller den mer praktiskt begränsade hauptschule.
Det finns en stark föräldraopinion i Tyskland för att införa en gemensam grundskola.
Alliansens skolpolitik är fördomsfull och bakåtsträvande och om den förverkligas kommer de svenska elevernas kunskaper snart ligga på en tysk nivå.
Skicka en kommentar