Ali Esbati har skrivit en mycket intressant artikel om skolpolitik i Flamman. Han påvisar där hur den borgerliga skolpolitiken leder till ett sorterande av elever, men att vänsterns skolpolitik måste handla om kunskap för alla. Tyvärr har vänstern inte alltid levt upp till denna målsättning, utan hakat på en individualiseringstrend som i praktiken handlat om att eleverna ska forska sig fram till kunskap på egen hand.
Den inriktningen har inte lett till en skola för alla. Tvärtom har den gynnat elever med välutbildade föräldrar på bekostnad av alla andra.
Under några årtionden har motsättningen mellan höger och vänster i skolpolitiken framstått som en motsättning mellan betyg eller inte, prov eller inte, mätbara och inte mätbara kunskaper. Detta är en falsk motsättning.
En skola som ger alla elever kunskaper måste kontrollera att alla också får kunskaper. Och det är främst elever som saknar ett välutvecklat socialt kontaktnät som behöver papper på vad de kan för att slå sig fram i samhället.
Den historiska motsättningen mellan höger och vänster i skolpolitiken handlar om kunskap för få eller kunskap för alla. Så stod striden om folkskolans införande på 1840-talet, liksom om införandet av grundskolan i Sverige under efterkrigstiden. Så står också striden idag när det handlar om högskolebehörighet för yrkeselever på gymnasiet.
Om vänstern inser detta kan vi utmana högern på riktigt.
”Lär dig ditt ABC, det är inte nog, men lär dig det!
Ingen får hejda dig, börja nu.
Allting bör du veta!
Du skall ta ledningen och makten!”
-------
Alis blogg
Även Frihet & Framsteg kommenterar: "Nu snackar vi!"
02 mars 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar