25 juli 2006

En resa till Libanon


Det cyniska spelet runt Libanon fortsätter.

Israels ÖB Dan Halutz ger order om att Israels armé ska jämna tio höghus med marken för varje bomb som skickas mot Israel.

USA sänder vapen och drivmedel till israelerna så att de kan fortsätta att bomba sönder Libanon. Samtidigt meddelade USA i dag att de ska skicka nödhjälp via FN till offren för det USA-sponsrade kriget.

Mitt i allt vansinne har 25-årige Hanin Shakrah från Sverige valt att göra en resa till Libanon för att skildra vad som sker. Hon berättar fortlöpande om sin resa på bloggen Trip to Lebanon:

"Jag är inte någon utbildad journalist, jag är inte ens expert på landet, och det historiska libanon, eller på människorna. Men det har bara känts så starkt i mig, ända sedan attackerna påbörjades, att det som händer är för jävligt. Det är för jävligt att våra journalister bara intresserat sig för de utländska turisternas välmående, och glömt den civilbefolkning som nu sitter fast i sitt land utan någon möjlighet att kunna fly eller protestera.

Det är för jävligt att det som händer kan framställas som ett kliniskt spel, som om det är en fråga om ett parti "Sänka Skepp".Varje raket som faller, varje bomb som släpps träffar ett mål, skördar liv, och förstör ett land som kämpat sig upp ifrån ett raserat inbördeskrig. Det är därför jag åker."

Inga kommentarer: