Dr Gormander skriver en intressant krönika i söndagens Aftonbladet.
Han konstaterar att en tredjedel av eleverna i Sveriges skolor går ut skolan utan att ha lärt sig tillräckligt. Och att det finns starka mekanismer i skolan och samhället som vill att det ska vara på det viset.
Tvåtredjedelssamhället?
"Och vad säger skolan?", skriver Dr Gormander, "Den blir bara argare. Helst vill den ju köra iväg den där tredjedelen elever som förr ansågs dumma i huvudet till en återvinningsstation."
Men, då dyker något oväntat upp. Kommunalrådet Robert Noord i Haninge. Han har fått för sig att kunskap är en rättighet för alla.
"Den senaste tiden rasar en upprörd debatt, först i Lärarnas tidning och sedan i sossarnas Aktuellt i politiken. Anledningen är att kommunalrådet Robert Noord (s) i Haninge utanför Stockholm har bestämt att man ska kolla i vilken grad ungarna kan läsa redan efter första skolåret."
Men han får motstånd. Främst från Hans-Åke Sherp, skolforskare från Karlstad. Han tycker att detta är ett utslag av "kontrollmani".
"Kollar man vad barnen kan så tappar lärarna sugen, säger Sherp. Man knäcker skolan."
Dr Gormander bekymrar sig över den tredjedel av eleverna som inte når målen i skolan. Vad ska man göra med dem? Soptippen?
"Men nu", skriver Dr Gormander, "har ett kommunalråd i Haninge ställt sig framför soptippen med en stor skylt.
Skärp dig, Sherp, står det på skylten."
13 juni 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar